Proteïne (of eiwitpoeder) wordt voornamelijk door sporters gebruikt om de eiwitten na het sporten aan te vullen. Maar hoe werkt proteïne poeder dan precies? En welke soort proteïne poeder is dan het beste om te gebruiken? Wij leggen je uit wat proteine poeder is, wat de verschillen zijn en welke de beste keuze is.

Wat is proteïne?

Proteïnen of eiwitten zijn één van de macronutriënten, samengesteld uit moleculen en bestaande uit polymere ketens aminozuren. De aminozuren zijn verbonden door peptidebindingen en vormen polypeptiden (lange ketens aminozuren). Pas wanneer polypeptiden opgevouwen worden door interacties tussen de atomen van de aminozuren wordt het proteïne genoemd. De aanmaak van eiwitten of proteïnen uit aminozuren vindt binnen iedere cel van ons lichaam plaats, omdat eiwitten verschillende belangrijke functies hebben:

  • Ze worden ze bijvoorbeeld gebruikt voor de stofwisseling, waarbij voedingsstoffen worden omgezet tot energie. De eiwitten die bij deze processen nodig zijn noemen we enzymen.
  • Ook voor de structuur van onze cellen is proteïne nodig. Een belangrijk structuureiwit voor ons lichaam is collageen.
  • Bij het transport van stoffen tussen cellen zijn ook veel eiwitten betrokken. Membraaneiwitten zorgen voor het transport van ionen in en uit de cel.
  • Daarnaast zijn er eiwitten betrokken bij communicatie, regulatie of zijn onderdeel van eiwitcomplexen.

Is proteïnepoeder hetzelfde als eiwitpoeder?

Proteïnepoeder, ook wel eiwitpoeder genoemd, is een poeder met een hoge concentratie aan eiwitten, opgebouwd uit aminozuren. Er zijn verschillende soorten eiwitpoeder met verschillende functies. Zoals whey eiwitpoeder en whey isolaat eiwitpoeders van dierlijke afkomst en vegan eiwitpoeders van plantaardige afkomst.

Waar is proteïne poeder goed voor?

  • Proteinepoeder kan helpen bij spierherstel

    Door intensieve training ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren die je lichaam moet repareren. De aminozuren in eiwitten zorgen voor dit herstelproces en bouwen de spiercellen weer op. Zo lijkt een hoeveelheid van 20-25 gram eiwitten van hoogwaardige kwaliteit na inspanning de eiwitsynthese te stimuleren. Er wordt geadviseerd om deze eiwitten binnen een uur na de training in te nemen, een combinatie van eiwitten en koolhydraten heeft hierin de voorkeur. Eiwitten zijn dus van groot belang voor het herstel van spierschade en aanmaak van extra spierweefsel.
  • Proteinepoeder kan helpen bij spiergroei

    Eiwitpoeder bevat een aantal aminozuren die helpen bij de spieropbouw, zoals de aminozuren leucine, valine en isoleucine, die bekend staan ​​als aminozuren met vertakte ketens. Ze spelen een grote rol bij de synthese van spiereiwitten en de groei en het herstel van spierweefsel.
  • Kan ik het gebruiken om af te vallen?

Eiwitten zijn een van de macronutriënten die ons lichaam nodig heeft voor energie, net als koolhydraten en vetten. In verhouding bevatten eiwitten minder calorieën dan vetten en kosten je lichaam iets meer moeite om te verbranden. Daarnaast bieden eiwitten verzadigingsgevoel, waardoor het voor sommige mensen een goede ondersteuning is om af te vallen.

  • Is er een variant zonder suiker?

Er zijn verschillende poeders op de markt die eiwitten bieden. Sommige varianten bevatten veel suiker, kleur- en geurstoffen, maar er zijn ook natuurlijke eiwitpoeders. Kijk altijd goed op de verpakking naar de ingrediënten.

Soorten proteïnepoeder, en welke kan je het beste kopen?

Eiwitpoeder wordt gemaakt door eiwitten uit een eiwitbron te onttrekken en vervolgens te filtreren tot poeder. Zo kunnen er eiwitten uit melk, kaas, erwten, rijst, aardappel, hennep, soja of vis getrokken worden en bestaan er veel verschillende soorten eiwitpoeders.

Welke eiwitpoeder voor jou het beste is, is afhankelijk van een aantal factoren: De oplosbaarheid van het product bij gebruik, maar ook de mate van opname in het lichaam. Het is niet vanzelfsprekend dat je lichaam alle eiwitten even goed opneemt. Ook het aminozuurprofiel is belangrijk, aangezien je lichaam essentiële aminozuren niet zelf aanmaakt en je dus meer baat hebt bij het innemen van deze aminozuren via voeding.

Verder is natuurlijk ook het eiwitgehalte van het poeder en de overige toevoegingen en voedingswaarde belangrijk. Vind je een puur product belangrijk? Of mag het juist een smaakje hebben? Of andere effectieve toevoegingen? Daarnaast speelt de prijs natuurlijk ook een rol.  

Waarom het als proteïne shake gebruiken?

Veel sporters nemen een proteïne of eiwitshake na een workout. Zo lijkt het gebruik van 20 tot 25 gram eiwitten na intensieve spierbelasting de eiwitsynthese te stimuleren. Als je het lastig vindt om via je voeding voldoende eiwitten binnen te krijgen, kan een proteineshake een snelle en makkelijke oplossing zijn. Voor krachtsporters kunnen deze eiwitten van belang zijn voor spiergroei. Voor hardlopers spelen eiwitten een grote rol bij spierherstel. Meer weten over eten voor harlopen? Lees het in onze blog.

Bestaat vegan proteïne poeder? En hoe zit dat met plantaardige eiwitten?

Eet je veganistisch of vegatarisch en eet je liever plantaardig? Geen nodig, er zijn ook vegan proteïne poeders. Uit verschillende bronnen, in verschillende smaken en van verschillende prijzen. Plantaardig eiwitpoeder heeft een aantal voordelen ten opzichte van dierlijk eiwit zoals whey proteïne. Zo is er geen dierenleed van toepassing bij de productie en is plantaardig eiwitpoeder beter voor het milieu.

Welke soorten zijn er?

  • (Vanille) whey proteïne poeder: Wheyproteine is afkomstig uit melk. De melk wordt gepasteuriseerd tot 72°C en ontroomd, waardoor er alleen nog magere melk overblijft. Deze magere melk wordt gesplitst in 2 eiwitfracties, waarvan het vloeibare deel whey eiwitten (20%). Hier wordt het vocht uit onttrokken en vermalen tot poeder. Whey proteine poeder wordt snel opgenomen in het lichaam en is daarom een goede keuze als directe eiwitbron na je workout.

    Er worden vaak smaakjes aan toegevoegd door middel van zoetstoffen , kleurstoffen, geurstoffen of suikers. De vanille variant wordt het meest verkocht, waaraan de zoetstof sucralose is toegevoegd met vanille aroma’s.

  • Hennep proteïne poeder: Hennep proteïne poeder wordt gemaakt uit hennepzaden, door deze na koude persing vermalen tot een fijn poeder. Het is rijk aan omega-3 en -6 vetzuren, vitamines, mineralen als ijzer, enzymen en andere hoogwaardige voedingsstoffen. 

  • Viscollageen: Viscollageen is een collageenpoeder met hoogwaardige eiwitten. Collageen is opgebouwd uit andere, completere aminozuurprofielen dan proteïnepoeder. Het is een structureel eiwit en is nodig om ons lichaam van de juiste aminozuren te voorzien voor het herstel en behoud van onze botten, spieren, gewrichten, huid, haar en nagels. Je lichaam kan collageenpoeder dus niet alleen goed gebruiken voor spierbehoud en -herstel, maar ook in de rest van je lichaam!

    Ook van collageen zijn veel verschillende soorten, zoals van runderen, varkens, viscollageen en plantaardige complexen die een gedeelte van het aminozurenprofiel bevatten. De beste keuze hierin is collageen uit vis, omdat die het best aansluit op menselijk collageen. Daarnaast draagt vitamine C bij aan de opname van collageen in ons lichaam.

  • Whey concentraat: Whey concentraat is afkomstig van melk, whey concentraat bestaat voor zo’n 80% uit eiwitten. Het heeft een gunstig aminozurenprofiel voor spierherstel en -opbouw en synthese van spierweefsel.

  • Whey isolaat: Wanneer je concentraat extra zuivert, ontstaat er een nog puurdere vorm van whey: isolaat. Het poeder bevat meer eiwit dan concentraat en bestaat voor meer dan 85 procent uit eiwit. Een ander voordeel van het zuiveren is dat isolaat daardoor minder koolhydraten (waaronder lactose) bevat, net als vetten en vezels. Wil je hier meer over lezen? Neem dan eens een kijkje op deze blog.

  • Caseïne: Ook caseïne is een proteine, afkomstig uit melk. Na het pasteuriseren van de melk en het ontromen, wordt de magere melk die overblijft gesplitst tot whey eiwitten én caseine. Caseine bevat voor 80% uit eiwitten (voornamelijk uit de vaste vorm van de magere melk) en verschilt in aminozurensamenstelling met whey proteïne. Het verteert ook minder snel dan whey proteine en heeft meer tijd nodig om opgenomen te worden in ons lichaam. Caseine is daarom een goede optie om ‘s avonds in te nemen om de spiersynthese ‘s nachts in de slaap door te laten verlopen en bij te dragen aan spieropbouw.

  • Rijst proteïne: Rijst proteïne wordt gemaakt uit hele, gekiemde rijstkorrels. Het is glutenvrij, laag in koolhydraten en vet en gemakkelijk verteerbaar. Het bevat alle essentiële aminozuren, maar is laag in lysine. Daarnaast is rijst eiwitpoeder rijk aan vezels, die veel verschillende gezondheidsvoordelen hebben.


  • Erwten proteïne: Erwten eiwitpoeder wordt gemaakt van gele spliterwten. Het bevat veel vezels en is makkelijk te verteren. Het bevat alle essentiële aminozuren, maar bevat vrijwel geen cysteine en methionine. Erwten eiwitpoeder bevat wel veel lysine, waar rijstproteïne gebrek aan heeft.

  • Soja proteïne: Soja eiwitpoeder is afkomstig uit soja en bevat alle 9 essentiële aminozuren, wat het een complete eiwitbron maakt. Soja-eiwit bevat isoflavonen, die een gunstige invloed uitoefenen op het vrouwelijke hormoon oestrogeen.

Waar kan ik het online kopen?

Wij hopen dat je met deze informatie een goede keuze kunt maken in het beste product voor jou. Het beste product om te gebruiken is dus afhankelijk van je doel, maar ook welke sport je beoefent, wat je eet- en levensstijl is en op welk moment van de dag je het product inneemt.

Spiergroei? Kies dan proteïnepoeder

Eiwitpoeders worden veelvoudig op internet verkocht, maar ook in natuurvoedingswinkels en in sommige supermarkten. Kijk altijd goed naar de ingrediënten op de verpakking. Bevat het product het complete aminozurenprofiel met alle 9 essentiële aminozuren? Welke afkomst heeft de proteïne? Welke ingrediënten zijn er nog meer toegevoegd? En sluit het aan bij je doel voor spierherstel en spieropbouw?

Eiwitten voor het hele lichaam? Kies dan collageenpoeder

Ben je op zoek naar een poeder dat meer voordelen biedt voor het hele lichaam, dan is collageenpoeder de beste keuze. Het biedt verschillende bouwstenen voor de huid, haar en nagels en het is een belangrijk structuureiwit voor de gewrichten en gewrichten. Het biedt 18 essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft en is daarmee een complete hoogwaardige eiwitbron.

  • Collageen voor spierbehoud en -herstel
  • Collageen biedt structuureiwitten voor sterke botten, gewrichten en kraakbeen
  • Collageen bevordert een mooie huid, haar en nagels

  

Viscollageen bevat achttien essentiële aminozuren en is daarom een betere en volwaardigere eiwitbron dan BCAA’s.
Bekijk het product hier.

Producten in deze blog

Alles voor het beste resultaat!

Probeer ook eens:

Auteur Laurie Ras

Meer over Laurie Ras

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang (tijdelijk) 10% korting op je eerste bestelling