Er zijn nogal wat vragen over huidverbetering. Want je huid is een weerspiegeling van je gezondheid. Zo zijn er veel verschillende factoren die invloed uitoefenen op de conditie van onze huid. Niet alleen je huidverzorging bepaalt de gezondheid van je huid, ook factoren van binnenuit hebben hier invloed op. Denk bijvoorbeeld aan je voedingspatroon, je vochtinname, je huidverzorging, maar ook je levensstijl.

Een mooie huid in 1 dag – is dat mogelijk?

Er is niet één wondermiddel dat je een mooie huid binnen 1 dag oplevert. Toch zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om je huid te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van de juiste producten voor je huidverzorging, volledig afgestemd op jouw huidtype. Daarnaast oefent je voedingspatroon en vochtinname een grote invloed uit op je huidconditie. Zo zijn er vitamines en mineralen die bijdragen aan een mooie huid en kunnen koffie, alcohol en suikers de huid beschadigen.

Met deze snelle tips geef je jouw huid een instant glow al binnen 1 dag!

  • Zorg voor jezelf van binnenuit door 2 liter water per dag de drinken en veel groenten en fruit te eten.
  • Bescherm jezelf tegen de zon en draag dagelijks een dagcrème met beschermende factor.
  • Ken je eigen huidtype. Zo weet je welke producten goed bij je huid passen.
  • Reinig je huid goed om verstopte poriën te voorkomen. Reinig daarom je huid zowel ‘s morgens als ‘s avonds zorgvuldig.
  • Hydrateren! Drink 2 liter water per dag en hydrateer je huid ook vanbuiten met een vocht inbrengende crème.
  • Masseer je gezicht.
  • Voldoende slaap. Probeer zo’n 7 tot 9 uur te slapen, zo kan je huid herstellen en tot rust komen.

Is het mogelijk om verouderde huid te herstellen? Of kan je oudere huid verstevigen?

Een beschadigde huid is lastig, maar niet onmogelijk. Voorkomen is beter dan genezen. Maar heb je last van een beschadigde huid, dan is het vooral belangrijk om goed te hydrateren. Het best is om de huid dagelijks meerdere malen in te smeren met een crème, zodat je je huid hydrateert en zich kan herstellen.

Hoe herken je een goede huid?

Een gezonde huid voelt zacht en egaal aan, omdat er geen sprake is van ontstekingen of ruwe schilfers. De teint van de huid is egaal en er zijn geen plekken die donkerder of lichter zijn dan de rest van de huid, met uitzondering van sproeten. Rode adertjes of kluwen van adertjes zijn niet op de huid zichtbaar.

anatomie-van-de-huid verbeteren
Lagen van de huid

Hoeveel lagen huid heb je eigenlijk?

De huid is opgebouwd uit 3 lagen: de opperhuid, de lederhuid en de onderhuid. Deze 3 huidlagen bestaan weer uit meerdere lagen, met elk zijn eigen functie.

De opperhuid, ook wel de epidermis genoemd, is de huidlaag die aan de buitenkant zichtbaar is. Deze laag vernieuwt zich voortdurend. De opperhuid bestaat uit twee onderdelen:

  • De hoornlaag ligt aan de oppervlakte en zorgt voor stevigheid en bescherming (bijvoorbeeld tegen uitdroging). Op sommige delen van het lichaam is de hoornlaag extra dik, bijvoorbeeld op de voetzolen. Beter bekend als eelt.
  • De slijmlaag ligt net onder de hoornlaag. Vanuit de slijmlaag groeien nieuwe huidcellen aan die afgestorven cellen van de hoornlaag vervangen. Dit proces gaat je hele leven door.

De tweede is de lederhuid (dermis). Deze laag bestaat uit een stevige constructie van bindweefsel. De lederhuid regelt de voeding van de opperhuid en zorgt voor stevigheid en elasticiteit. Ook is deze laag belangrijk voor de verdediging van het lichaam. Het signaleert virussen en bacteriën en maakt ze onschadelijk. Hierin vind je:

  • bloedvaten, voor het aanvoeren van voeding en zuurstof;
  • lymfevaten, voor het afvoeren van afvalstoffen;
  • zenuwen, die zorgen voor tastgevoel en het voelen van pijn en temperatuur;
  • talgklieren, die huid en haar vettig houden en beschermen tegen uitdroging.

Het onderhuids bindweefsel (subcutis) scheidt de huid van de spieren en pezen in het lichaam. Het is een extra beschermlaag voor de organen die eronder liggen. Deze huidlaag bestaat vooral uit vet en bloedvaten. Het vet zorgt voor extra isolatie en dient als een bron van energie.

Wat zijn de beste tips voor huidverbetering?

Er zijn drie belangrijke onderdelen die invloed hebben op een betere huid. Als je wilt starten met huidverbetering is het belangrijk om de huid te verzorgen:
– van binnenuit met de juiste voeding, supplementen en voldoende vocht;
– van buiten met de juiste verzorging van crèmes en zonbescherming;
– je levensstijl in het algemeen, door voldoende te slapen en te bewegen.

Hieronder gaan we hier dieper op in.

Huidverbetering in het gezicht

Wat zijn de beste tips om de huid van het gezicht te verbeteren?

Bij huidverbetering denken veel mensen aan rimpels. Om deze in ons gezicht te verminderen, zijn er veel cosmeticaproducten op de markt gebracht. Toch kun je rimpels niet geheel tegengaan en horen ze bij ouder worden. Rimpels worden wel sneller zichtbaar als je: rookt, alcohol drinkt, teveel suiker eet, veel blootgesteld wordt aan zonlicht, veel stress ervaart of te weinig slaapt. Je kunt het ontstaan van deze rimpels uitstellen door gezond te eten, veel water te drinken en de juiste vitamines binnen te krijgen. We leggen je straks precies uit welke!


Bescherming tegen de zon

Vooral voor de rimpels tussen je wenkbrauwen geldt: voorkomen is beter dan genezen. Deze rimpels ontstaan namelijk door turen, knijpen met de ogen en moeilijk kijken. Dus ga je naar buiten en de zon schijnt? Draag een zonnebril! Ook hydrateren, is hierbij de key. En met die felle zon kun is een crème met hoge UV factor absoluut aan te raden.

Huid masseren met jade steen of je handen
Ook het masseren van je gezicht om rimpelvorming te verminderen, is tegenwoordig populair. Het masseren van bepaalde spieren in je gezicht stimuleert de bloedcirculatie. De fronsrimpel masseren tussen duim en wijsvinger, zorgt er ook voor dat je huid soepeler wordt en fijne lijntjes minder zichtbaar zijn.


Wat helpt echt tegen rimpels op de bovenlip?
Er zijn een aantal trucjes om de rimpels op de bovenlip minder zichtbaar te maken. Je kunt bijvoorbeeld blush aanbrengen, nét iets hoger op de jukbeenderen – waardoor de aandacht meer op je ogen gevestigd is dan op je mond. Ook kun je met lippenstift en lip potlood de lippen iets voller bijtekenen, waardoor de lijntjes boven je bovenlip minder opvallen.


Rimpels onder de ogen camoufleren
Om de rimpels onder je ogen minder zichtbaar te maken, kun je make-up gebruiken. Wanneer je een foundation of concealer gebruikt, kies dan altijd voor een lichtere tint dan je natuurlijke huidskleur. Hiermee kun je de schaduw van de rimpels beter camoufleren dan met je eigen huidtint.

Werkt vitamine a crème voor je gezicht? En hoe zit dat met andere vitamines?

Vitamine A zuur crème is een medische crème, die wordt voorgeschreven tegen diverse huidaandoeningen. Door de hoge concentratie werkzame stoffen is deze crème alleen op recept verkrijgbaar. De werkzame stof tretinoïne stimuleert de celdeling van de huid. De middeltjes die je in de drogist kunt verkrijgen, bevatten vaak retinol (vitamine A zuur) en ook vaak in lage concentraties, waardoor deze nauwelijks of geen effect hebben.

Is het mogelijk om specifiek de huid bij het decolleté te verbeteren?

Om de huid van de decolleté te verbeteren, is het belangrijk de huid soepel te houden en voldoende te hydrateren. Smeer daarom ‘s ochtends en ‘s avonds een hydraterende crème met een hoge SPF. Daarnaast kun je via massage de huid verzorgen. Mocht dit niet helpen, dan zijn er ook verschillende behandelingen met botoxinjecties, die rimpels kunnen verminderen. Wil je je huid liever op een natuurlijke manier verbeteren? Probeer dan collageen.

Lees verder > Wat is collageen?

Collageen voor huidverbetering bij jonge en oudere huid
Collageen bij een jongere en oudere huid

Huidverbetering met voeding

Voldoende water drinken: hydrateren, hydrateren, hydrateren. Veel water drinken is key voor een mooie huid! Je cellen hebben vocht nodig voor voldoende celdeling en om zichzelf te onderhouden. Daarnaast is hydrateren enorm belangrijk voor voldoende bloedtoevoer, het afvoeren van afvalstoffen, de huidelasticiteit en het vermijden van een droge huid.

  • Omega 3-vetzuren: Noten, zalm, avocado, plantaardige olie en zaden bevatten veel omega 3-vetzuren. Deze werken ontstekingsremmend en zorgen ervoor dat de cellen vocht kunnen vasthouden. 
  • Vitamine A: Wortel, pompoen, zoete aardappel, bladgroenten en lever bevatten veel vitamine A. Deze vitamine speelt een grote rol bij de gezondheid van de huid en bindweefsel.
  • Antioxidanten: Bessen, frambozen, bramen en granaatappel bevatten veel antioxidanten die de huid beschermen tegen vrije radicalen. Vrij radicalen zorgen voor vervroegde veroudering en rode vlekjes in je huid.
  • Vitamine C: Sinaasappels, citroen, paprika bevatten veel vitamine C. Deze vitamine draagt bij aan huidverbetering en stimuleert de werking en aanmaak van vitamine C. Collageen is een eiwit dat zorgt voor de stevigheid en gezondheid van de huid. Na je 25ste neemt de aanmaak van collageen en elastine in de huid af. Vitamine C helpt dit te herstellen.  
  • Hydrateren, hydrateren, hydrateren. Veel water drinken is key! Je cellen hebben vocht nodig en daarvoor moet je lichaam dat wel binnenkrijgen. 

En misschien wel het belangrijkst; collageen! Ga direct naar de webshop voor ons complete aanbod aan Viscollageen.

Heb je zelf nog tips die jou helpen geholpen bij het verbeteren van je huid? Geef dan je reactie

Auteur Dianne de Boer

Meer over Dianne de Boer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang (tijdelijk) 10% korting op je eerste bestelling