Iedereen verliest haar, het is zelfs heel normaal om zo’n 50 tot 100 haren per dag te verliezen. Maar heb je structureel last van veel meer uitval, wordt je volle haardos ook daadwerkelijk dunner of heb je zelfs kale plekken? Dan kan het zijn dat je bepaalde b vitamines in je voedingspatroon mist of er andere factoren meespelen. Pak deze oorzaak en en jij hebt binnen no time weer een gezonde haargroei. 

Welk vitamine tegen haaruitval

Om je haar gezond te houden heeft je lichaam vitamines en mineralen nodig. Een tekort aan een of meer van deze vitamines kan leiden tot haarverlies bij vrouwen. Daarnaast spelen ze een grote rol bij een gezonde huid en nagels. De belangrijkste vitamines en mineralen die een rol spelen bij onze huid, haren en nagels zijn:

Ook vitamine E en D zouden een rol kunnen spelen in processen die samenhangen met onderliggende processen, maar een tekort aan vitamine E komt nauwelijks voor. Zie je te weinig zonlicht, eet je nooit vis en voel je depressief. Uit meerdere onderzoeken blijkt het verband tussen een tekort een vitamine D en het humeur. Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan vitamine D het serotoninegehalte in de hersenen wordt verlaagd. Een serotoninetekort kan zelfs leiden tot depressie.

haaruitval vrouwen vitamine tekort of andere oorzaak


Haarverlies bij vrouwen oorzaak

De directe oorzaak van haaruitval is vooral verhard collageen. Collageen is een eiwit dat de structuur geeft aan onze bloedvaten, ook die rond de haarzakjes. Wanneer het collageen in deze bloedvaten in kwaliteit achteruit gaat, krijgen de haren onvoldoende zuurstof en vallen uit. Dit kan een gevolg zijn van verschillende factoren, waaronder de afname van collageen in ons lichaam. Hoe ouder we worden, hoe minder collageen maakt ons lichaam aan. Geef daarom je lichaam, van binnenuit een collageen en vitamine C boost, om je collageen op peil te houden en haarzakjes te versterken.



Haaruitval vitamine tekort


Haaruitval door een ijzertekort

Met een gezond en gevarieerd voedingspatroon zou je in principe alle belangrijke vitamines en mineralen binnen moeten krijgen, waaronder ijzer. Toch komt in de praktijk nog weleens een ijzertekort voor, vooral vrouwen lopen een risico. Ook vegetariërs lopen naast een tekort aan vitamine B12 een verhoogd risico op ijzertekort. Zelfs meer dan bijvoorbeeld veganisten, aangezien calcium (uit bijvoorbeeld zuivelproducten) de opname van ijzer remt.

Ben je naast haaruitval vaak moe, ziek, heb je last van rusteloze benen, een bleke huid en ruwe tong? Dan kan het zijn dat je een ijzertekort hebt. Ook menstruerende vrouwen hebben meer risico op een ijzertekort, omdat zij een hogere ijzerbehoefte hebben. 

Het verschil tussen heem- en non-heemijzer

IJzer is een mineraal dat je uit je voeding kunt halen.Toch zijn niet alle vormen van ijzer hetzelfde, zo heb je non-heem en heemijzer. Heemijzer is wat makkelijker op te nemen door je lichaam en kan direct door de darmwand. Het is namelijk te vinden in dierlijke producten en is al omgezet door dieren. Maar daarom brengt het ook meer risico met zich mee, zoals een hoger risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, etc.
Non-heem ijzer moet ons lichaam eerst omzetten, voordat deze door de darmwand opgenomen kan worden in ons bloed – dit kan ons lichaam eenvoudig zelf. Deze vorm van ijzer haal je vooral uit plantaardige bronnen. 

Non-heemijzer in voeding

Om voldoende ijzer binnen te krijgen hoef je dus niet perse dierlijke producten te eten. IJzer bevindt zich voldoende in plantaardige voeding zoals in bieten, brood en volkoren producten, peulvruchten, noten en donkergroene bladgroenten zoals spinazie, postelein, paksoi en andijvie. 

IJzer en vitamine C

Ook goed om te weten: vitamine C kan de ijzeropname stimuleren. Vitamine C helpt je lichaam om het non-heemijzer om te zetten naar heemijzer. Let je op je ijzerinname? Dan heb je er zeker baat bij om naast plantaardige ijzerbronnen ook voldoende groente en fruit te eten met vitamine C. Zo bevatten bijvoorbeeld paprika’s, groente bladgroente, broccoli, sinaasappels, bosbessen en kiwi’s veel vitamine C. En wil je twee vliegen in één klap slaan? Eet dan bieten, deze bevatten én ijzer én vitamine C.

Dit remt de ijzeropname

Koffie en thee kun je het beste vermijden tijdens de maaltijd, aangezien deze dranken de opname van ijzer remmen. 

bieten tegen haaruitval bij vrouwen vitamine tekort ijzer en vitamine C


De rol van vitamine B8 (biotine) bij haaruitval

Vitamine B8, ook wel biotine, heeft je lichaam nodig om energie vrij te maken uit je eten. Ook speelt het een rol bij de vorming van vetzuren, werking van het zenuwstelsel, draagt het bij aan een gezonde haren, huid en nagels,

Bronnen van biotine: Biotine kunnen we binnenkrijgen door het eten van eieren, lever, melk, paddenstoelen, noten en zalm. 

Biotine tekort: Als je te weinig biotine binnenkrijgt kunnen veranderingen in huidstructuur optreden, haaruitval, bloedarmoede en depressies optreden. Als je veel rauwe eieren eet, kan dit sneller leiden tot een tekort. Rauw eiwit bevat namelijk avidine, een stof die ervoor zorgt dat je biotine niet meer kunt opnemen in je lichaam. Eet daarom uitsluitend gekookte of gebakken eieren. 

De rol van eiwitten bij haaruitval 

Onze haren worden gemaakt van keratine, een collageeneiwit dat ons lichaam ontwikkeld uit eiwitten. Deze eiwitten moeten we binnenkrijgen uit onze voeding, die ons lichaam gebruikt voor vitale functies en zo ook haargroei. Wanneer we niet voldoende eiwitten binnenkrijgen uit onze voeding, worden alle eiwitten die we binnenkrijgen gebruikt voor de essentiële functies en organen, en de niet-essentiële functies zoals haargroei achterwege gelaten. 

Bronnen van eiwitten

Eieren: Eieren voor bevatten niet alleen eiwitten, maar ook veel biotine. Zo heb je direct twee essentiële voedingsstoffen binnen voor haargroei.

Vis: Vette vis bevat niet alleen veel eiwitten, maar zit ook vol omega-3 vetzuren. Een studie uit 2015 in de Journal of Cosmetic Dermatology vond een verband tussen de inname van omega-3-vetzuren en vermindering van haaruitval. Als je niet van vis houdt houdt, kun je ook een visolie supplement nemen om je dagelijkse dosis vetzuren te krijgen.

Bonen: Bonen zijn een goede plantaardige bron van eiwitten voor haargroei. Daarnaast bevatten ze veel ijzer, dat zoals hierboven beschreven ook een grote rol speelt bij haargroei. 




Beste middel tegen haaruitval vrouwen

Er zijn veel verschillende crèmes, shampoos en middelen op de markt die voller haar beloven. Net als de drogist die barst van wondermiddelen voor een mooie huid. Zo eenvoudig is het in de praktijk eigenlijk niet. Net zoals je huid niet alle stoffen zomaar doorlaat, wordt ook door je haar niet alles opgenomen. Wat wel helpt? De juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. Want vitamines die je in lichaam opneemt, zijn direct werkzaam om ook in je lichaam te worden gebruikt. 

Collageen met Vitamine C voor 21,95


Aandoeningen die haaruitval vrouwen voorhoofd veroorzaken

Genetische haaruitval, ook wel androgenetische alopecia genoemd, een erfelijke aandoening die vooral bij mannen voorkomt.

Hypothyreoïdie

Ook kan de schildklieraandoening hypothyreoïdie kan haaruitval veroorzaken. Dit komt vaker bij vrouwen voor en wordt veroorzaakt door hypothyreoïdie (een tekort aan het schildklierhormoon). Dit hormoon is o.a. verantwoordelijk voor de stofwisseling, maar ook voor de groei van je haar, huid en nagels. Als je last hebt van veel haaruitval, traagheid, gewichtstoename, droge huid, somberheid en prikkelbaarheid, raden we je aan contact op te nemen met de huisarts. 



Andere oorzaken van haaruitval bij vrouwen

Toch zijn er meer onderliggende factoren die haaruitval kunnen veroorzaken, zoals:

Haarverlies door stress

Wanneer we een lange tijd veel stress ervaren maakt ons lichaam stresshormonen aan. Een belangrijke daarvan is de aanmaak van cortisol. Cortisol zorgt namelijk weer voor een hoge aanmaak van adrenaline, dat bij ophoping in de talgklieren van haarzakjes weer voor teveel aanmaak van melkzuur zorgt. Een te hoge aanmaak van melkzuur is schadelijk voor je haar, waardoor het uitvalt. 

Haarverlies door roken

Roken is natuurlijk niet gezond, dat is bekend. Maar dat het ook nadelige effecten heeft op je haar wist je misschien niet. Door de gifstoffen van sigaretten kan het DNA van je haarzakjes beschadigen. Daarnaast beïnvloed roken de doorbloeding nadelig, die juist essentieel is voor de haargroei. Ook verouderen de haarzakjes door roken sneller en versnellen leeftijdsgebonden haaruitval en vroegtijdig grijs worden. 

Haarverlies door medicijngebruik

Medicijnen zoals de anticonceptiepil, antidepressiva of bètablokkers kunnen haaruitval als bijwerking hebben. Gebruik je medicijnen? Controleer dan bijsluiter of een van de bijwerkingen haaruitval is. Indien dit het geval is, kunt u uw huisarts vragen om andere medicijnen voor te schrijven.


Wat kun je doen tegen haarverlies vrouw

Haaruitval kan dus een gevolg zijn van veel verschillende factoren. Er is daarom niet een behandeling tegen haaruitval die voor iedereen werkt. Toch zijn er wel een aantal dingen die je ertegen kunt doen. Daarnaast kunnen deze tips preventief werken tegen haaruitval op langere termijn. 

1. Eet gevarieerd en gezond

Een gezond en gevarieerd eetpatroon biedt voldoende voedingsstoffen als vitamines en mineralen. Zorg ervoor dat je voldoende ijzer, biotine (vitamine B 8), eiwitten, vitamine C, zink en selenium binnenkrijgt. 

2. Stress niet teveel

Door veel stress maak je het stresshormoon cortisol aan, met adrenaline en melkzuurophoping zorgt. Dit beschadigt je haarzakjes waardoor je haar uitvalt. Probeer daarom niet te veel te stressen en bewust ontspannings momentjes in te plannen of ademhalingsoefeningen te doen. 

3. Drink genoeg

Je haren bestaan voor 25 procent uit water. Het is dus niet zo gek dus dat je voldoende vocht nodig hebt voor gezond en stralend haar. Probeer daarom zo’n twee liter water per dag te drinken om je haar gezond te houden. 

4. Gebruik een cafeïne shampoo

Het is bewezen dat een shampoo en conditioner met cafeïne helpt tegen haaruitval. De cafeïne wordt door de haarwortels opgenomen en de haren beschermen tegen uitvallen en dunner worden.  

5. Gebruik niet teveel stylingproducten

Haar kan beschadigen door het te vaak te wassen of veel gebruik van stylingproducten als föhnen, stijlen of krullen en agressieve stylingsproducten. Probeer het daarom niet vaker dan 1 of 2 keer per week te wassen en aan de lucht te laten drogen.   

6. Douche niet te warm

Door heet water wordt de haarfollikel geopend en kan vuil en talg worden verwijdert, maar wordt ook de natuurlijke bescherming aangetast waardoor het haar zwakker wordt, beschadigd en sneller uitvalt. Probeer de douche dus niet te heet te zetten of het haar af te spoelen met koud water.


Je huid, haar en nagels versterken van binnenuit? Ga dan naar deze pagina over de collageen en vitamine C boost


Heb je zelf nog een goeie tip tegen haarverlies? Of gebruik je een van onze tips? Laat het ons weten!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang (tijdelijk) 10% korting op je eerste bestelling